- Homepage
- Nieruchomości zagraniczne
- Od deweloperów
- O nas
- Usługi
- Wiadomości
- Kontakt
Już od dłuższego czasu Hiszpania jest otwarta i przyjazna dla zagranicznych inwestorów. Nieruchomości w tym kraju może nabyć zarówno osoba fizyczna, jak i firma z siedzibą w Polsce.
Cały proces zakupu nieruchomości w Hiszpanii regulowany jest przez tamtejsze ustawodawstwo i regulacje podatkowe. Proces nabycia nieruchomości w Hiszpanii znacznie różni się od polskiego, dlatego konieczne jest działanie zgodne z formalną drogą administracyjno-prawną wymaganą przez hiszpańskie instytucje.
Poniżej prezentujemy podstawowe wymagania, jakie należy spełnić chcąc nabyć nieruchomość w Hiszpanii. Chcielibyśmy podkreślić, że każda transakcja przepisania praw własności może mieć inny przebieg, dlatego ważne jest konsultowanie każdej z przedstawicielami firmy Rellox.
Nasza firma Rellox przeprowadzi Cię bezpiecznie przez cały proces zakupu nieruchomości w Hiszpanii i zapewni maksymalną pomoc na każdym jej etapie.
Jeśli jesteś osobą fizyczną (osoba fizyczna / OF) lub prawną (OP) chcącą nabyć nieruchomość w Hiszpanii, musisz spełniać następujące wymogi formalne i administracyjne:
Firma Rellox zapewni maksymalną pomoc w uzyskaniu wymaganych dokumentów.
Przed podpisaniem jakichkolwiek dokumentów urzędowych, należy podpisać jeszcze dwa inne dokumenty: porozumienie w sprawie rezerwacji lub zaliczki oraz umowę kupna. Prawo uznaje umowę nabycia za niezbędną do dokończenia transakcji, a obie strony są zobowiązane do przestrzegania wszystkich punktów umowy, jeżeli są oczywiście zgodne z prawem.
Dlatego obie strony nie mogą odmówić zastosowania się do umowy nawet w przypadku, że nie do końca zgadzają się z uzgodnionymi warunkami. Firma Rellox zapewnia swoim Klientom standardowe tłumaczenia dokumentów, ale z prawnego punktu widzenia należy pamiętać, że tłumaczenia są tylko informacyjne. Hiszpańskie prawo daje pierwszeństwo zawsze dokumentom w języku hiszpańskim.
Przed ostatecznym zawarciem umowy kupna nieruchomości, zazwyczaj podpisuje się tzw. umowę rezerwacyjną, której potwierdzeniem jest wpłacenie zaliczki. Kaucja w większości przypadków (dotyczy to szczególnie nowych nieruchomości) jest wliczana do kosztów całkowitych transakcji, ale umożliwia również nabywcy odstąpienie od umowy. Jeżeli rezygnuje nabywca, kaucja przepada. W przypadku odstąpienia sprzedawcy od umowy, zazwyczaj musi on wypłacić poszkodowanemu podwójną kwotę zaliczki.
Równocześnie z podpisaniem umowy rezerwacyjnej i wpłaceniu zaliczki podpisuje się umowę zawierającą wstępny kosztorys. Obejmuje on urządzenia AGD oraz elementy wyposażenia nieruchomości. Przed powrotem z Hiszpanii do swojego rodzinnego kraju, polecamy wystąpić o przydzielenie numeru N.I.E. (Numer identyfikacji obcokrajowca) i sprawdzić ważność swojego paszportu. Jeżeli wymagane jest również zaświadczenie o służbie wojskowej, nabywca musi dostarczyć przetłumaczone dokumenty i wypis z rejestru karnego zainteresowanych stron.
Podpisanie umowy kupna-sprzedaży jest zobowiązaniem dla obu zainteresowanych stron – nabywca zobowiązuje się do wpłacenia ustalonej kwoty do określonego dnia i w ustalony wcześniej sposób, a sprzedawca zobowiązuje się do wybudowania nieruchomości (w przypadku obiektu w budowie) i przekaże budynek w stanie i czasie, jaki był wcześniej ustalony. Umowa może być podpisana przez obie strony w Hiszpanii lub (jak to zwykle bywa w przypadku zagranicznych nabywców) może zostać wysłana listem poleconym do kraju kupującego, a po jej podpisaniu zostaje wysłana z powrotem do Hiszpanii.
W przypadku nieruchomości "pod klucz" należy podpisać umowę przed wyjazdem do swojego kraju, szczególnie jeżeli nabywca mieszka poza Unią Europejską. Dokumenty podpisywane przez obie strony to standardowo: 2 wydruki umowy kupna-sprzedaży, komplet wszystkich planów nieruchomości oraz dokładna lista elementów wyposażenia.
W przypadku starszej nieruchomości, obie strony ustalają wcześniej termin przekazania obiektu. Jeżeli jest to nowy budynek, należny się liczyć z co najmniej dwoma tygodniami na kompletne dokończenie, posprzątanie nieruchomości oraz podłączenie wody i prądu.
Należy pamiętać, że do czasu uregulowania wszystkich kosztów związanych z przepisaniem i sprzedażą nieruchomości, kosztów budowlanych oraz opłat dodatkowych, nabywca nie otrzyma kluczy ani żadnych innych dokumentów.
Chociaż umowa kupna-sprzedaży jest pełnopłatna, niezmiernie ważne jest zdobycie kompletu dokumentów urzędowych, w tym najważniejszego aktu notarialnego. Umożliwi od wpisanie obiektu do katastru nieruchomości i w razie potrzeby pozwoli na zwrócenia się do banku o udzielenie kredytu hipotecznego. Akt notarialny zastępuje umowę kupna-sprzedaży w kilku aspektach:
Notariusz potrzebuje uzyskać od nabywcy następujące dokumenty: ważny paszport, NIE (Numer identyfikacyjny cudzoziemca), informacje o służbie wojskowej (jeżeli jest wymagane), potwierdzenie wszystkich dokonanych płatności. Nabywca musi również zorganizować tłumacza (jeśli kupujący nie rozumie hiszpańskiego) i wyznaczyć swojego przedstawiciela podatkowego.
Komu musi zapłacić nabywca?
Kancelarie prawne w Hiszpanii zazwyczaj zapewniają kompleksowy usługi prawne do czasu faktycznego zarejestrowania nieruchomości w katastrze. Średni czas realizacji wynosi od 1 do 2 miesięcy.
Po nabyciu nieruchomości, należy wziąć pod uwagę następujące koszty roczne:
Podatek od nieruchomości (I.B.I.): to lokalny podatek pobierany przez władze gminy, w której znajduje się nieruchomość. Jest on obliczany na podstawie wartości nieruchomości wycenionej przez władze lokalne (szacunkowa cena). Poszczególne gminy używają do kalkulacji własnego współczynnika.
Termin płatności różni się również od gminy, w jakiej znajduje się obiekt. Wezwanie do zapłaty zazwyczaj wysyłane jest na adres nieruchomości. Najlepiej ustawić na koncie bankowym zlecenie opłaty stałej, dzięki czemu można uniknąć nieprzyjemności z doliczeniem odsetek za nieterminową zapłatę. Podatek jest płacony zawsze 1 stycznia.
Podatek dochodowy w przypadku cudzoziemców: ten podatek muszą płacić obcokrajowcy, którzy są właścicielami nieruchomości w Hiszpanii. Podstawa opodatkowania obliczana jest od procentu szacowanej wartości nieruchomości (wpisywany w formularzu dotyczącego podatku od nieruchomości) i wynosi:
Tak obliczona kwota dotyczy całego roku kalendarzowego. Jeżeli nowy właściciel nabył nieruchomość w trakcie roku, kwota musi zostać obliczona proporcjonalnie do ilości dni (od pierwszego dnia nabycia aż do końca roku kalendarzowego).
Z uzyskanej kwoty opłaca się bieżącą stopę podatkową w wysokości 24,75 %. Maksymalny termin spłaty tego podatku to 31 grudnia każdego roku, a formularz o zwrot podatku (formularz 210) musi zostać złożony w dowolnym czasie w ciągu następnego roku. Wniosek należy złożyć w urzędzie finansowym w miejscu, w którym znajduje się nieruchomość.
Konkretny przykład:
Szacunkowa cena: 54.000,-. Załóżmy, że od 1 stycznia 1994 roku cena była na bieżąco weryfikowana. Nieruchomość została zakupiona 30 września 2012 roku.
Do 31 grudnia 2012 r. sprawy podatkowe wyglądały następująco:
Podstawa opodatkowania: 54.000, - * 1,1% (92 podzielone przez 365 dni) = 149,72
Kwota do zapłaty: 24,75% * 149,72 = € 37.05 w trakcie całego 2012 roku.
W ten sposób należy obliczać podatek każdego roku.
- Opłaty wspólne: jeżeli nieruchomość jest częścią projektu wspólnotowego, należy płacić ustalone kwoty, a to miesięcznie, kwartalnie, półrocznie, rocznie itp. Najwygodniejszym sposobem jest ustawienie zlecenia stałego w jednym z hiszpańskich banków.
Rachunki za prąd i wodę: należy założyć konto w hiszpańskim banku, aby ustawić stałe zlecenia zapłaty rachunków, w celu uniknięcia nieprzyjemności z odłączeniem nieruchomości od niezbędnych mediów.
Klucze przekaże wyznaczony przedstawiciel sprzedawcy. W przypadku nowych nieruchomości i zgodnie z wymogami prawnymi, nabywca otrzyma również kopię instrukcji użytkowania nieruchomości.
» Nieruchomości na sprzedaż w Hiszpanii
» Nieruchomości na sprzedaż na Majorce
» Nieruchomości na sprzedaż na Wyspach Kanaryjskich